تبلیغات
درد دل با امام زمان - جلب رضایت امام زمان عجل اللّه تعالى فرجه الشریف

درد دل با امام زمان

چیست این دلشوره های بیكران ** پشت كاشی های سبز جمكران ** كشتی امید در گل تا به كی ؟** بانگ اللهم عجل تا به كی ؟ ** تا به كی

:: كفر، ایمان

 

:: وظیفه شناسى

 

:: الگوهاى نیكو

 

:: سخت، اما گوارا

 

:: اخلاق، كلید بهشت

 

:: اخلاق نیكان

فَلْیَعمَل كُلّ امرى ء مِنكُم بِما یقربُ بِهِ مِن محبّتنا[1]؛ هركس از شما [شیعیان] باید به گونه اى عمل كند كه او را به محبت ما نزدیك نماید.

حضرت بقیة اللّه (عجل اللّه فرجه) خود به این سه بخش دین ملتزم هستند كه عبارتند از: عقاید، احكام و اخلاق. بنابراین هركس بخواهد عنایت آن حضرت را جلب كند، باید در التزام به آن سه چیز موفق شود تا مورد رضایت ایشان قرار گیرد. در تبیین این سه امر توضیحى را لازم مى دانم:

حضرت به یگانگى خداى ـ تبارك و تعالى ـ و به صفات ثبوتیه و سلبیه حضرتش، و به عدل و نبوت پاى بند هستند. و اگر چه مقام امام زمان(عجل اللّه فرجه)، غیر از جد بزرگوارش حضرت رسول خدا صلى الله علیه و آله ، از همه پیامبران بالاتر است، اما ایشان به همه پیامبران از آدم تا پیامبر خاتم صلى الله علیه و آله و به امامت و معاد معتقدند.

ایشان به تمام احكام اسلام پاى بند هستند و به آن عمل مى كنند؛ همان احكامى كه فقها با استناد به آیات و روایات نقل شده از ائمه معصومین و خود حضرت بقیة اللّه در كتابهاى فقهى یا رساله هاى عملیه ذكر كرده اند.

همچنین امام زمان(عجل اللّه فرجه) بیشتر از هركس دیگر به اخلاق اسلامى پایبندند.

بنابراین، مضمون كلام امام زمان(عجل اللّه تعالى فرجه الشریف) این است كه هرچند اظهار محبت نسبت به ما پسندیده است، اما نائل شدن به قرب ما، علاوه بر محبت، به عمل نیز نیاز دارد و باید التزام عملى به اسلام داشته باشید و تأكید مى كنم كه خود آن حضرت نیز به اسلام ملتزم هستند و اساسا ملاك قرب به امام زمان(عجل اللّه فرجه) التزام به این امور است.

چه بسا شخصى علاقه قلبى جدى به ایشان داشته باشد و در اثر عاطفه اى كه نسبت به آن حضرت دارد در فراق ایشان اشك هم بریزد، اما اگر اعتقاد، تدیّن، اخلاق و خلاصه، عملكرد او با نظر ایشان ناسازگار باشد، به امام زمان(عجل اللّه فرجه) نزدیك نخواهد بود. و تنها راه نزدیك شدن به آن حضرت در گرو عمل مى باشد.

اگر بیمارى به پزشك و نسخه اى كه او برایش نوشته علاقه شدید داشته باشد، اما به نسخه آن پزشك عمل نكند، هرچقدر هم از نظر عاطفى به او وابسته باشد، بیماریش درمان نمى شود. علاقه بدون عمل به امام زمان(عجل اللّه فرجه) نیز همین حالت را دارد و به یك سخن، عامل اساسى ایجاد قرب نسبت به آن حضرت، عمل به اوامر ایشان است و هركس عملكرد خوبى داشته باشد به آن حضرت نزدیك تر مى شود، خواه مرد باشد یا زن، عالم باشد یا عوام ... .

 

 

:: كفر، ایمان

 

به عنوان مثال، یك آقا یا بانویى در هر شرایطى قرار داشته باشد مى تواند بهترین یا بدترین زن روزگار خود و حتى تمام تاریخ شود و البته خوب بودن یا بد شدن به انتخاب فرد است، چه این كه خداى ـ تبارك و تعالى ـ به هر مرد و زنى لطف فرموده است و عقل، قدرت فهم و اختیار به او عطا كرده و انسان به خواست خود هر راهى را كه بخواهد بر مى گزیند. خداى متعال در قرآن كریم براى زن كافر و مؤمن مثال زده، ابتدا مثال كافر را بیان نموده، مى فرماید:

«ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِّلَّذِینَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَ امْرَأَتَ لُوطٍ...»[2]؛ خدا براى كسانى كه كفر ورزیده اند، زن نوح و زن لوط را مثل آورده.

این دو، همسر دو تن از پیامبران برگزیده الهى یعنى همسر حضرت نوح ـ كه از پیامبران اولوالعزم است ـ و همسر حضرت لوط با وجود این كه در منزل دو پیامبر زندگى مى كردند و با آنان معاشرت داشتند و شب و روز شاهد گفتار و كردار نیك آن دو بزرگوار بودند، اما كارشان به اندازه اى زشت بود كه در این مورد ضرب المثل و نمونه شده اند. در مقابل خداى متعال بعد از این آیه از زن دیگرى به عنوان نمونه زن درستكار یاد كرده، فرموده است:

«وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِّلَّذِینَ ءَامَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ...»[3]؛ و براى كسانى كه ایمان آورده اند، خدا همسر فرعون را مثل آورده.

آسیه همسر فرعون، با وجود این كه با شوهرش كه نماد ظلم، شقاوت و سركشى بود و ادعاى خدایى مى كرد، روزگار مى گذراند، اما به اندازه اى پسندیده عمل كرده است كه خدا در قرآن كریم از او به عنوان الگوى زنان درستكار عالم یاد مى كند. بنابراین، انتخاب خوب و بد بودن به عهده انسان نهاده شده است و خدا به انسان قدرت انتخاب داده تا هر راهى را دوست دارد انتخاب كند.

خانمها باید توجه داشته باشند كه اگر از محیط زندگى نیك پیامبران محروم هستند، در عوض، شرایط زندگى آنان، از همسر فرعون سخت تر نیست. بنابراین باید آن چنان التزام عملى به اسلام داشته باشند كه مانند همسر فرعون بتوانند در سخت ترین شرایط از راه صحیح منحرف نشوند و بر پاك اعتقادى و درستكارى خود باقى بمانند، چه این كه سرنوشت همسر فرعون نشان داد كه خانم ها مى توانند در سخت ترین شرایط خانوادگى، اقتصادى، اجتماعى و... به قرب امام زمان(عجل اللّه فرجه) نائل شوند و آن گاه مورد عنایت حضرتش قرار گیرند.

همچنین در پرتو حقِّ انتخابى كه خدا به انسان عطا كرده، یك خانم مى تواند با وجود زندگى در منزلى كه همه اعضاى آن به عقاید، احكام و اخلاق اسلامى ملتزم هستند، به بیراهه برود و منحرف شود.

باید توجه داشت كه خدا براى امتحان انسان او را آزاد و مختار خلق كرد. و البته پس از مرگ، همه انسانها نتیجه امتحان خود را در پرونده اعمالشان خواهند یافت و در برخورد با یكدیگر حسرت مى خورند. خانمها نیز از این قاعده مستثنا نیستند، چرا كه مى بینند گاهى خانمى كه شرایط زندگى سخت ترى داشته، توانسته است با تلاش، خود را به اهل بیت علیهم السلام به خصوص به حضرت ولى عصر(عجل اللّه فرجه) نزدیك تر كند از دیگر سو خانمى كه شرایط زندگى و محیط خانواده اش براى رسیدن به قرب اهل بیت علیهم السلام مناسب تر بوده به دلیل كوتاهى در عمل، در این راه موفقیتى كسب نكرده است، و لذا حسرت مى خورد.

 

 

:: وظیفه شناسى

 

مسأله قابل توجه این است كه شیعیان همواره وظیفه اعتقادى، شرعى و اخلاقى خود را، كه امام زمان(عجل اللّه فرجه) از آنان خواسته اند انجام دهند و شكى نیست كه چهارده معصوم علیهم السلام یك روح هستند در چهارده جسم و عمل به دستور هر یك از آنان عمل به دستور همه آنان است. در روایت آمده است كه یكى از اصحاب ائمه به معصوم علیه السلام عرض كرد: یابن رسول اللّه ، گاهى روایتى را از امام معصوم شنیده ام، اما فراموش كرده ام از كدام یك از شماست، آیا جایز است هنگام نقل روایت، آن را به یكى از شما معصومین علیهم السلام نسبت دهم؟

امام فرمودند: بلى، زیرا ما یك سخن و یك عمل داریم.

بنابراین شخص مى تواند روایت پیامبر صلى الله علیه و آله را به امام زمان نسبت دهد و روایت امام زمان(عجل اللّه فرجه) را به پیامبر خدا صلى الله علیه و آله یا دیگر امامان معصوم نسبت دهد، چرا كه آنان یك روح هستند در چهارده جسم. در روایت از پیامبر صلى الله علیه و آله نقل شده است كه فرمودند:

أَنا وَعَلی مِن شَجَرَةٍ واحِدة وسَائِر النّاس مِن شَجَرٍ شَتَّى[4]؛ من و على از یك درخت هستیم و سایر مردم از درختهاى متعدد هستند.

در روایت دارد كه سایر ائمه علیهم السلام نیز از همان درخت هستند.

به هر حال، عقیده، احكام و اخلاق امام زمان(عجل اللّه فرجه) همان عقیده، احكام و اخلاق سیزده معصوم دیگر است. همه باید با مطالعه قرآن كریم و روایات اهل بیت علیهم السلام و یا با پرسش از اهل علم، اعتقادات، احكام و اخلاق مورد قبول معصومین علیهم السلام را بشناسند و تصمیم بگیرند همان ها را در همه ابعاد زندگى فردى و اجتماعى خود به كار بندند تا از این طریق نه تنها به قرب امام زمان(عجل اللّه فرجه) نائل شوند، بلكه مورد محبت حضرت بقیة اللّه (عجل اللّه فرجه) نیز قرار گیرند.

این نكته مورد توجه قرآن و حضرت بقیة اللّه (عجل اللّه تعالى فرجه الشریف) قرار گرفته و بر آن تاكید شده است كه اظهار محبت افراد نسبت به امام زمان(عجل اللّه فرجه) نشانه قطعى محبت آن حضرت نسبت به آنان نیست، هرچند محبت نسبت به آن حضرت پسندیده است، اما به تنهایى محبت محبوب را به دنبال ندارد، بلكه پاى بندى و التزام به سیره و عمل امام زمان(عجل اللّه فرجه) باعث علاقه مندى ایشان نسبت به افراد مى شود.

شما خانمهاى محترم حاضر در مجلس كه با دستور زبان عربى آشنا هستید مى دانید حرف «ل» در اول كلمه «فلیعمل»، لام امر است و مانند این است كه بفرمایند «إعملوا؛ عمل كنید»، اما نظر به این كه خطاب به فرد حاضر نیست، فرموده اند «فلیعمل» و با «لام» امر غایب بیان كرده اند، یعنى محبت نسبت به ما را در قالب عمل به دستورات ما ابراز كنید. بر این اساس هركس به اندازه اى كه عملش با عمل و اخلاق آن حضرت نزدیك تر باشد، به همان نسبت به حضرت نزدیك تر است و آن حضرت نیز به همان اندازه او را دوست مى دارد.

هرچند امام زمان(عجل اللّه فرجه) در دوران غیبت كبرى هستند، اما در طول تاریخ غیبت كبرى شاید از میان صدها میلیون نفر، گاهى یك نفر موفق به ملاقات با ایشان شده است و این مسأله نیاز به دقت و بررسى دارد تا بفهمیم با وجود این كه شمار علاقه مندان آن حضرت بسیار فراوان است، چرا افراد انگشت شمارى موفق به ملاقات با آن حضرت شده اند؟ و در صدد پى بردن به علت اصلى آن برآییم.

مسلّم این است كه علت اصلى همانى است كه در فرموده آن حضرت آمده است و به دیگر سخن، آنان اهل عمل به اسلام بوده اند و اساسا ملاك محبت متقابل امام زمان (عجل اللّه فرجه) پاى بندى و التزام افراد به اعتقادات، احكام و اخلاق اسلام است.

 

 

:: الگوهاى نیكو

 

شما خانمها، الگوهاى متعددى از جمله دو الگوى بسیار والا مقام و برجسته دارید، حضرت زهرا و حضرت زینب ـ سلام اللّه علیهما ـ نظر به این كه این دو بانوى بزرگ اسلام تمام مراحل و شرایط زندگى دیگر زنان را داشته اند، مى توانند از هر نظر اسوه كاملى براى خانمها باشند، زیرا ـ مثلاً ـ حضرت زهرا علیهاالسلام مراحل نوجوانى، جوانى، مادردارى، پدردارى، شوهردارى، فرزنددارى و... را طى كرده اند. شما مى توانید بررسى كنید و ببینید برخورد ایشان با مادرشان حضرت خدیجه علیهاالسلام ، با پدر بزرگوارشان حضرت رسول خدا صلى الله علیه و آله با شوهرشان و... چگونه بوده است. حضرت زینب علیهاالسلام نیز همه این مراحل و شرایط را داشته اند، شما مى توانید با مطالعه شرح حال آنان در همه این مراحل با اخلاق آنان آشنا شوید و تصمیم بگیرید در همه آن زمینه ها پیرو آنان باشید. به عنوان مثال، خانمى كه پدر، مادر، شوهر، خواهر، برادر، اقوام محرم و نامحرم دارد باید بررسى كند ببیند حضرت زهرا علیهاالسلام و حضرت زینب علیهاالسلام با اقوام خود چگونه رفتار مى كردند، او نیز همان گونه عمل كند. این شیوه بهترین راه نائل شدن به قرب حضرت بقیة اللّه (عجل اللّه فرجه) است. به این نكته نیز باید توجه داشت كه هرچند زن و مرد در برخى احكام تفاوت هایى دارند ولى در این مسأله فرقى میان آنان نیست، بلكه به مقتضاى برخى روایات و عملكرد خود معصومین علیهم السلام خدا نسبت به خانمها بیش از مردان آسان گرفته است، یعنى از میان زن و شوهر، خواهر و برادر، مادر و پسر و... خانمها آسان تر مى توانند به قرب امام زمان(عجل اللّه فرجه) برسند، مثلاً اگر مرد با شصت درصد پیروى از معصومین علیهم السلام به قرب آنان نائل مى شود، بانوان با كمتر از آن مى توانند همان مقام را پیدا كنند.

در روایت آمده است:

أَكْثَرُ أَهْل الجنّة ... النساء[5]؛ بیشتر اهل بهشت بانوان هستند.

ممكن است كسى بگوید: چون تعداد جمعیت زنان بیشتر از مردان است، به طور طبیعى بیشتر بهشتیان را تشكیل مى دهند. حضرت براى دفع چنین احتمالى در ادامه این سخن خود مى فرمایند:

 ... عَلِمَ اللّه ضَعْفَهُنَّ فَرَحِمَهُنّ[6]؛ خدا از ضعف آنان آگاه بود، پس بر آنان رحمت آورد.

بر این اساس، علت این كه بانوان اكثریت اهل بهشت را تشكیل مى دهند، این است كه خدا مى داند آنان از ابعاد مختلف ضعیف تر از مردان هستند. از این رو به آنان بیش از مردان رحم كرده است و زنان را زودتر از مردان به بهشت مى برد و لذا در دنیا نیز زودتر از مردان به مقام قرب امام زمان(عجل اللّه فرجه) نائل مى شوند. در این زمینه روایات فراوانى از پیامبر صلى الله علیه و آله و امیرمؤمنان علیه السلام در كتابهاى روایى نقل شده است كه پیامبر صلى الله علیه و آله در آخرین لحظات عمر مباركشان و در آخرین وصیت خود، در مورد زنان سفارش كردند.

امیرمؤمنان علیه السلام بعد از ضربت خوردن به دست ابن ملجم و در حال ضعف و نقاهت فرمودند: آخرین سفارش پیامبر صلى الله علیه و آله به ما درباره زنان و مراعات حال آنان بود. این مسأله نشان مى دهد كه اهل بیت علیهم السلام نسبت به مراعات حقوق زنان، فوق العاده عنایت داشتند. پس بانوان باید قدر این عنایت را بدانند و از آن استفاده كنند.

 

 

:: سخت، اما گوارا

 

رسیدن به مقام قرب اهل بیت علیهم السلام كار آسانى نیست، اما باید توجه داشت كه همه امور زندگى مشكل است و هیچ بخشى از زندگى دنیا آسان نیست و اساسا خداى ـ تبارك و تعالى ـ دنیا را با مشكلات آفریده است تا با سختى ها خلق را امتحان كند. هیچ گاه در كلاسهاى درس، خواه در مدرسه یا دانشگاه، هنگام امتحان از دانش آموزان پرسش هاى امتحانى را از میان مسائل آسان انتخاب نمى كنند و ـ مثلاً ـ هیچ گاه از یك دانشجو نمى پرسند حاصل 5 × 5 چیست؟ چرا كه پاسخ به این گونه سؤالات براى او آسان است، بلكه پرسش هاى نسبتا مشكل و متناسب با اندوخته علمى اش مى پرسند و معمولاً امتحان با سختى همراه است و اگر غیر از این باشد امتحان نخواهد بود.

 

 

:: اخلاق، كلید بهشت

 

در روایت آمده است: كسى كه داراى اخلاق نیك باشد قطعا به بهشت خواهد رفت، زیرا بهشت و اخلاق نیك كشش متقابل دارند.

همچنین در روایت آمده است: انسان بد اخلاق، چه زن باشد چه مرد، در نهایت به دوزخ مى رود. از این رو معصومین علیهم السلام به بهترین شكل در گفتار و كردار خود، به اخلاق پاى بند بودند و به شیعیان خود دستور مى دادند انسان هاى با اخلاقى باشند.

در مدت سیزده سالى كه پیامبر خدا صلى الله علیه و آله در مكه بودند مشركان مكه آن حضرت را مى آزردند و انواع تهمت ها را به ایشان نسبت دادند، حضرتش را آماج سنگ كین خود قرار دادند و انواع و اقسام آزارها را نسبت به ایشان و بستگان و پیروانش روا داشتند و پس از آن كه آن حضرت به مدینه مهاجرت كردند، مدت هشت سال با لشكر كشى به مدینه، همچنان به آزار و اذیت ایشان ادامه دادند و بیش از هشتاد جنگ كوچك و بزرگ بر ضد آن حضرت به راه انداختند و عده اى از اصحاب آن حضرت را به شهادت رساندند، اما هنگامى كه پیامبر صلى الله علیه و آله با فتح مكه بر آنان پیروز شدند همگى شان را بخشودند.

منابع معتبر حدیثى و تاریخى نوشته اند: شخصى به نام «ابن ابى أمیه» به شدت بر ضد آن حضرت تبلیغ مى كرد و نقش یك رسانه جمعى را ایفا مى نمود و با رعایت تمام ضوابط تبلیغاتى و استفاده از فصاحت و بلاغت با تهمت زدن به پیامبر صلى الله علیه و آله و مسخره كردن ایشان، مردم را علیه آن حضرت تحریك و بسیج مى كرد. و عامل بخش عظیمى از مشكلات پیامبر صلى الله علیه و آله به شمار مى رفت و رسول خدا صلى الله علیه و آله درباره اش فرمودند: او از بدترین دشمنان من است.

از ویژگى هاى اخلاقى آن حضرت این بود كه در موضع گیرى نسبت به افراد انعطاف پذیر بودند و دیگر معصومین علیهم السلام نیز در این مسأله از ایشان پیروى مى كردند.

از این رو، چنین نبود كه اگر نسبت به مخالفان و دشمنان خود سخنى مى فرمودند حتما بر آن پافشارى كنند، بلكه اگر شخصى در مورد دشمنان آن حضرت شفاعت و میانجى گیرى مى كرد، ایشان مى پذیرفتند و او را مى بخشیدند.

به هر حال، ابن ابى أمیه كه مرتكب جنایات زشتى شده بود و پیامبر صلى الله علیه و آله خونش را مباح اعلام كرده بودند، هنگامى كه در فتح مكه دید تمام نیروها در اختیار پیامبر خداست و بزرگ ترین دژ شرك سقوط كرده است و چاره اى جز تسلیم ندارد، از ام سلمه ـ كه از بانوان محترم یكى از خاندان هاى بزرگ مكه و از همسران خوب پیامبر صلى الله علیه و آله بود ـ درخواست كرد تا نزد آن حضرت براى او شفاعت كند و زمانى كه ام سلمه خدمت پیامبر صلى الله علیه و آله عرض كرد: یا رسول اللّه او مرا واسطه قرار داده است تا از شما تقاضا كنم خطاهاى او را بر وى ببخشایید، پیامبر صلى الله علیه و آله فرمودند: شما مى دانى كه او در شمار بدترین دشمنان من است.

ام سلمه عرض كرد: شما نیز از چنان سعه صدرى برخوردارید كه توان بخشش او را دارید، پس او را عفو كنید. پیامبر صلى الله علیه و آله فرمودند: او را عفو كردم. این رفتار و منش پیامبر صلى الله علیه و آله بر خلاف خلق و خوى شمارى از رؤساى سیاسى كشورهاست كه اگر تصمیمى بر ضد كسى بگیرند، گذشت از موضع خود را اهانت به خود مى دانند و حتى اگر بفهمند عمل حرامى مرتكب شده اند از آن دست بر نمى دارند تا مبادا عقب نشینى اش را به دلیل ضعف تلقى كنند.

 

 

:: اخلاق نیكان

 

نكته قابل توجه در این داستان این است كه پیامبر صلى الله علیه و آله با وجود این كه اصحاب و مسلمانان را از نظر خود درباره ابن ابى أمیه آگاه كرده بودند و همه، حتى مشركان مكه و مدینه نیز از موضع آن حضرت نسبت به ابن ابى أمیه با خبر بودند و با وجود جنگ افروزى هاى او بر ضد پیامبر، اما ایشان پس گرفتن سخن را براى خود به عنوان رهبرى قدرتمند شكست ندانسته، حتى او را بخشیدند.

همین طور شما خانمها اگر در برخورد با شوهر، فرزند، اقوام و... اخلاق انعطاف پذیرى داشته باشید و در برخوردها یك كلام نباشید، اخلاق نیك تان شما را مورد عنایت و محبت اهل بیت علیهم السلام قرار خواهد داد.

و البته رسیدن به چنین مقام والائى نیاز به تصمیم جدى دارد.

در تاریخ زندگى پیامبر صلى الله علیه و آله و ائمه علیهم السلام از این نمونه هاى اخلاقى فراوان دیده مى شود، از جمله برخورد پیامبر صلى الله علیه و آله با وحشى، قاتل حضرت حمزه، عموى پیامبر بود[7]. پیامبر صلى الله علیه و آله وحشى را به دلیل ارتكاب جنایت بزرگِ به شهادت رساندن حضرت حمزه، مهدورالدم اعلام كردند، اما وقتى عباس[8] عموى پیامبر صلى الله علیه و آله نزد آن حضرت، براى وحشى شفاعت كرد و على رغم این كه عباس از جهت اخلاقى به پیامبر شباهتى نداشت، اما ایشان میانجى گرى عباس را قبول كردند و از اجراى تصمیم خود منصرف شدند.

به یك سخن كسى كه از نظر اخلاقى انعطاف پذیر نباشد و به اصطلاح یك كلام سخن مى گوید نباید انتظار داشته باشد مورد عنایت امام زمان(عجل اللّه فرجه) قرار گیرد، مگر این كه اخلاق خود را اصلاح و روحیه انعطاف پذیرى پیدا كند.

مسأله مهم دیگرى كه باید براى رسیدن به مقام قرب امام زمان(عجل اللّه فرجه) مورد توجه قرار گیرد، حِلم است. در علم اخلاق، صبر و حِلم، هر دو به معناى شكیبایى هستند، اما با این تفاوت كه صبر به معناى شكیبایى در برابر پیش آمدهایى است كه انسان در برابر آنها بى اختیار است، مانند كسى كه در اثر تصادف مصدوم مى شود و دست و پایش آسیب مى بیند و باعث درد و بى خوابى او مى شود، یا بردبارى در برابر مشكلات زندگى كه شخص راهى غیر از آن ندارد، اما گاهى ممكن است خانمى با سخنان نادرست و احتمالاً بى اساس شوهر، پدر، مادر، فرزند و... روبرو شود. در این صورت اگرچه او حق رد آن سخنان را دارد و مى تواند در برابر گوینده ایستادگى كند، ولى باخودسازى، قدرت تحمل و بردبارى خود را در برابر این گونه سخنان تقویت مى كند كه به این نوع شكیبایى، حلم گفته مى شود.

نظرات() 
محمد
پنجشنبه 22 مرداد 1388 11:51 ق.ظ
سلام دوست عزیز

بیا تو فقط دانلود کن

فتو شاپ آنلاین هم راه اندازی شد.

بلاگوو.آر

www.blogoo.ir
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

نظرسنجی

    مطالب سایت در چه سطحی است ؟




آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :