تبلیغات
درد دل با امام زمان - پیشگویی های نهج البلاغه در مورد حضرت مهدی

درد دل با امام زمان

چیست این دلشوره های بیكران ** پشت كاشی های سبز جمكران ** كشتی امید در گل تا به كی ؟** بانگ اللهم عجل تا به كی ؟ ** تا به كی

 

 اللهم عجل لولیک الفرج

پیشگویی‏های نهج‏البلاغه در باره حضرت مهدی

عجل الله تعالی فرجه الشریف

ابن ابی الحدید می‏گوید:‏‎ ‎

این کلام اشاره به امامی است که خداوند او را در آخرالزمان به وجود می‏آورد و همو باشد ‏که در روایات و آثار به او نوید داده شده است و مقصود از گرایش به قرآن، لغو احکام صادر ‏شده از روی رأی و قیاس، و منع از عمل بر طبق گمان و تخمین، و جایگزین کردن عمل بر ‏طبق قرآن است.‏‎ ‎

بدین ترتیب ابن ابی الحدید به پیشگویی امیر مؤمنان علیه السلام از ظهور و قیام حضرت ‏مهدی و نقش او در حاکمیت هدایت الهی و قرآن به جای هوا و هوس و رأی و قیاس اعتراف ‏نموده، اما ولادت حضرت را نپذیرفته و تصریح می‏کند که بعد از این متولّد خواهد شد.‏‎ ‎

 

آنچه ما از کلام امیر مؤمنان علیه السلام می‏فهمیم این‏است که روش آن امام بزرگوار و ‏موعود اسلام، همچون زمامداران جهان، بر هوا و هوس و دین‏سازی و زورگویی و قوانین ‏تحمیلی استوار نیست، بلکه بر اساس رشد عقلی و پیشرفتهای علمی است. ‏همان‏گونه که پیامبر عالی‏مقام اسلام صلی الله علیه و آله در پرتو قرآن و دستورهای ‏اسلام، در مدت کوتاهی روح ایمان، یکتاپرستی، عدالت و نظم و امنیّت همه جانبه را ‏جایگزین عقاید شرک آمیز، رذایل اخلاقی و انواع تبعیضات نمود و سرانجام وضع نکبت‏بار ‏زندگی جاهلی را از ریشه دگرگون ساخت و عالی‏ترین راه و رسم زندگی و کسب ‏سعادت را به مردم آموخت.‏

 

امام علیه السلام در بخش بعد چنین می‏فرماید:‏‎ ‎

رویدادها بدانجا منتهی می‏شود که جنگ همه را به ‏پا خیزاند و مانند حیوان درنده‏ای که در ‏موقع حمله دهان خود را برای دریدن شکار و بلعیدن آن، تا آخرین حد باز می‏کند به شما ‏نیشخند زند. پستانهای آن از شیر پر گشته(2) مکیدن شیر آن بس شیرین است و ‏سرانجام بس زهرآگین.‏‎ ‎

امام علیه السلام سخن خود را چنین ادامه می‏دهد:‏‎ ‎

لَا وَ فِی غَدٍ - و سَیأْتی غَدٌ بِما لا تَعرِفوُن - یَأخُذُ الْوَالِی مِن غَیرِها عُمَّالِها عَلی مَساوِی‏ءِ ‏أَعْمَالِها، و تُخرِجُ لَهُ الأَرضُ أَفالِیذَ کَبِدِها، و تُلقِی إِلَیهِ سِلماً مَقالیدَها، فَیُریکم کیفَ عَدلُ ‏السِّیرةِ، وَ یُحیِی مَیِّتَ الکِتابِ و السُّنَّةِ؛ آگاه باشید، در فردا - فردایی که از آمدنش و آنچه ‏همراه دارد ناآگاهید - والی و زمامدار، کارفرمایان و گماشتگانِ آن حکومتها رابه سبب ‏تجاوزات و خیانتهایشان محاکمه نموده، به کیفر رساند و زمین پاره‏های جگر خود را برای ‏او بیرون آورد و از فروتنی کلیدهای خود را به سوی او اندازد و آنگاه او روش زمامداری و ‏آیین دادگستری پیامبر را به شما نشان دهد و آثار مرده و فراموش شده کتاب و سنّت را ‏دگر بار زنده سازد و به اجرا و گسترش  درآورد.‏‎ ‎

 

ابن ابی الحدید نوشته است:‏‎ ‎

بدون شک مقصود از والی در این عبارت، امامی است که خداوند او را در آخرالزمان خواهد ‏آفرید.‏‎ ‎

کلمه  «أفالیذ» جمع در جمع «فلذ» به معنی پاره جگر و کنایه از گنج‏های زیر ‏زمینی مانند طلا، نقره،  الماس و نفت است که برای آن‏حضرت آشکار خواهد شد. در ‏بعضی از تفاسیر، کلام خداوند متعال «وَ أَخرَجَتِ الأَرضُ أَثقَالَها»(3) به همین امر تفسیر ‏شده  است.‏‎ ‎

 

آنگاه می‏گوید:‏‎ ‎

این مطلب در روایتی با تعبیر "وقائت له الارض أفلاذ کبدها"(4) آمده که معنای آن چنین ‏است: زمین پاره‏های جگر و ذخایر خود را به خارج پرتاب خواهد کرد.‏‎ ‎

همچنین ابن‏اثیر پیرامون لغت فلذ گوید:‏‎ ‎

از اخبار الساعه که گویای حوادث پیش از قیامت است؛ یکی جمله "و تقی‏ء الارض أفلاذ ‏کبدها" است. معنای این جمله آن است که زمین گنجهای نهفته خود را خارج می‏کند. و ‏مانند این کلام است آیه "وَ أَخرَجَتِ الأَرضُ أَثقَالَها".(5)‏‎ ‎

علامه قندوزی نیز این کلام امیر مؤمنان علیه السلام را با عنوان "فی ایراد الکلمات ‏القدسیة لعلی - کرم اللَّه وجهه - التی ذکرها فی شأن المهدی فی کتاب نهج‏البلاغه" ‏آورده است.(6)‏‎ ‎

حاکم در مستدرک به نقل از مجاهد از ابن‏عباس آورده  است:‏‎ ‎

مهدی اوست که زمین را از عدالت پر می‏کند، چنانکه آکنده شده باشد از ستم. در این ‏موقع چهارپایان و درندگان در  امنیت به سر خواهند برد و زمین پاره‌های جگرش را بیرون ‏اندازد.‏

مجاهد پرسید: پاره‏های جگر زمین چیست؟‏‎ ‎

ابن‏عباس پاسخ داد: قطعاتی مانند ستون طلا و نقره.(7)‏‎ ‎


روزها نو نشده کهنه تر از دیروز است

گر کند یوسف زهرا نظری نوروز است

ای خدا کاش شود سال نوام عید فرج

که نگاهم نگران منتظر آن روز است

 التماس دعا

 

همه موسم تفرج به چمن روند و صحرا

http://i31.tinypic.com/k2b59t.gifبسم الله الرحمن الرحیمhttp://i31.tinypic.com/k2b59t.gif

http://i26.tinypic.com/1ylc8o.gif http://i26.tinypic.com/1ylc8o.gif

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیة والنصر

واجعلنا من خیر اعوانه وانصاره

و المستشهدین بین یدیه

 

ایام را به عشق وصال ، در روز جمعه ای سپری می نمایم . چرا که چشم به راه عزیزی هستم .

آنانکه ترا انتظار نمی کشند ، دل ندارند .

وآنهایی که از شمیم فرج تو ، چون گل نمی شکفند ، سنگهای بی صلابت اند . 

بشکست اگر دل من به فدای چشم مستت

سر خـــــمّ می سلامت، شکند اگـر سبویی

همه موسم تفرج به چمــــن روند و صحرا

تو قدم به چشم من نه، بنشین کنار جویی 

 

خدایا ، در کنار کدامین برکه بنشینم ، تا مگر ماه رخسارش در او بتابد ؟

صبح جمعه ، خورشید نیز به عشق فرج ، طلوع می نماید . تمام کائنات در انتظارند ....

بار الها تا به کی جمعه ها رابه انتظار بنشینیم و چشم به راه تا غروب جمعه ؟!

آری! تو می آیی و در هر قدم، شاخه ای از عاطفه خواهی کاشت و قاصدکی را آزاد خواهی کرد. تو می آیی و روی هر درخت پر شکوه لانه ای از امید برای کبوتران غریب خواهی ساخت. صدای تو، بغض فضا را می شکافد. فضای مه آلودی که قلب چکاوکها را از هر شاخه درختش آویزان کرده اند. تو با دستهایت بر قلبهای شقایق ها رنگ سبز امید خواهی زد و با رنگ پر معنای دریا خواهی نوشت:" به نام خدای امیدها"!

 

نظرات() 
Why is my Achilles tendon burning?
جمعه 24 شهریور 1396 04:51 ب.ظ
This site was... how do I say it? Relevant!! Finally I have found something which helped me.
Appreciate it!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

نظرسنجی

    مطالب سایت در چه سطحی است ؟




آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :