تبلیغات
درد دل با امام زمان - وظیفه منتظران

درد دل با امام زمان

چیست این دلشوره های بیكران ** پشت كاشی های سبز جمكران ** كشتی امید در گل تا به كی ؟** بانگ اللهم عجل تا به كی ؟ ** تا به كی

شنبه 24 مرداد 1388

وظیفه منتظران

نویسنده: گوهر بی بی آروین   

خوب است بدانیم كه امام زمان علیه‏السلام، شدیداً به شیعیان خود عشق مى‏ورزد؛ بلكه علاقه آن حضرت به شیعیان و دوستانش، خیلى بیشتر از علاقه‏اى است كه ما نسبت به آن حضرت داریم. وى همواره براى شیعیان خود دعا مى‏كند. از آن حضرت، چنین نقل شده است: «ما هرگز در رعایت احوال شما كوتاهى نمى‏كنیم و شما را از یاد نمى‏بریم».4

آن چه بر ما بایسته است، جلب رضایت آن بزرگوار است. پیوستگى با او، یعنى مطیع او بودن. آن چه در روایات زیاد سفارش شده، انتظار فرج است. ما باید ارتباط معنوى خود را با امام زمان علیه‏السلام، با عمل به دستورات آن حضرت و انتظار فرج، به معناى واقعى ثابت و مستدام نگه داریم. از این‏رو، بسیار به جاست كه خصوصیات منتظر واقعى حضرت مهدى علیه‏السلام را بدانیم و سپس آن را در خود عملى كنیم.

رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏وآله فرمود: «برترین عبادات، انتظار ظهور و فرج است».5

وظیفه منتظر امام زمان علیه‏السلام، این است كه مانند یك منتظر واقعى زندگى كند. وقتى انسان حقیقتا منتظر كسى باشد، تمام رفتار و اعمالش، نشان از منتظر بودن او دارد. به عنوان مثال، اگر منتظر میهمان باشد، حتما خانه را تمیز و مرتب و وسایل پذیرایى را آماده مى‏كند و با لباس مرتب و چهره‏اى شاداب، در انتظار مى‏ماند. چنین كسى، مى‏تواند ادعا كند كه منتظر میهمان است؛ اما كسى كه نه خانه را مرتب كرده، نه وسایل پذیرایى را آماده كرده، نه لباس مرتب و تمیزى پوشیده و نه اصلاً به فكر میهمان است، اگر ادعا كند كه در انتظار میهمان بوده، همه بر گزافه‏گویى او خواهند خندید!

لاف عشق و گله از یار، زهى لاف خلاف

عشق بازان، چنین مستحق هجرانند

بنابراین، انتظار قبل از آن كه از ادعاى انسان فهمیده شود، از رفتار و كردار او فهمیده مى‏شود. نمى‏توان هر كسى را كه ادعاى دوستى و ولایت امام زمان را دارد، در شمار دوستان و منتظران او قلمداد نمود! آرى، «مشك آن است كه خود ببوید؛ نه آن كه عطار بگوید».

روشن است كه منتظر واقعى امام زمان علیه‏السلام، باید رفتارش به گونه‏اى باشد كه هر لحظه منتظر ظهور امام زمان علیه‏السلام باشد؛ یعنى در هر لحظه كه این خبر را به او بدهند، خوشحال شود و آماده یارى آن حضرت باشد و با مال و جان خویش، جهاد كند و خود را در راه آن حضرت، فدا نماید. منتظر واقعى، اهل گناه و دل‏بستگى به دنیا نیست؛ زیرا چنین كسى نمى‏تواند از وابستگى‏ها، دل‏بستگى‏ها و آلودگى‏ها دست بردارد و آماده خدمت در جهت اهداف مقدس امام زمان علیه‏السلام باشد.

با توجه به نكات ذكر شده، مى‏توان بعضى از وظایف منتظران امام زمانعلیه‏السلام را چنین ذكر كرد:

1. معرفت

اولین شرط انتظار، معرفت است؛ تا انسان میهمان خود را نشناسد و از خصوصیات خوب او مطلع نباشد، منتظر او نخواهد شد. تنها هنگامى انسان در انتظار كسى مى‏نشیند كه او را خوب بشناسد؛ اما اگر انسان كسى را نشناسد و بداند كه آن شخص خواهد آمد، برایش اهمیتى نخواهد داشت و منتظر او نخواهد ماند. در مورد انتظار امام زمان علیه‏السلام هم چنین است. كسانى كه آن حضرت را نمى‏شناسند (مانند كفار و یا اهل ادیان دیگر)، هرگز انتظار او را نمى‏كشند؛ اما كسانى كه او را مى‏شناسند و ارزش و مقام او را مى‏دانند، منتظر او مى‏مانند.

كسانى كه امام زمان را نمى‏شناسند - اگر چه به ظاهر مسلمان باشند - چنانچه در این حال بمیرند، در حال جاهلیت از دنیا رفته‏اند؛ چنان‏كه پیامبر اكرم صلى‏الله‏علیه‏وآله فرمود: «هر كس بمیرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است».6

بنابراین، اولین شرط انتظار، ایجاد معرفت در مورد امام زمان علیه‏السلام است و طبیعى است كه هر مقدار معرفت انسان نسبت به آن حضرت بیشتر باشد، ارزش او را بیشتر درك كرده، به عظمت او بیش از پیش، پى خواهد برد و بیشتر تشنه وجود آن حضرت خواهد شد؛ در حالى كه افراد جاهل و ناآگاه به ارزش آن حضرت، هرگز احساس تشنگى و عطش نسبت به وجود مقدس وى، نخواهند داشت و بدین جهت، از زمره منتظران بیرون هستند!.

وصل خورشید، به شب پره اعمى نرسد

شناخت امام زمان علیه‏السلام دو گونه است؛

1. شناخت تاریخى وجود آن حضرت؛ مانند این كه او امام دوازدهم است و تاریخ ولادتش در چه سالى است و مانند آن.

2. شناخت مقام نورانیت آن حضرت؛ این شناخت، كار هر كسى نیست و ظرفیت و لیاقت زیادى مى‏خواهد و در حقیقت، اصحاب خاص امام زمان علیه‏السلام، كسانى‏اند كه آن حضرت را به مقام نورانیت شناخته‏اند.

براى آگاهى از مقام عظیم امامت، خواندن زیارت جامعه كبیره و تأمل در معانى عمیق آن، توصیه مى‏شود.

همچنین خواندن كتاب‏هاى معتبرى كه در مورد امام زمان علیه‏السلام نوشته شده است، مى‏تواند انسان را تا حدى با مقام و عظمت آن حضرت، آشنا سازد.

2. محبت به امام زمان

وظیفه دیگرى كه منتظران آن حضرت دارند، این است كه باید دوستى و محبت امام عصر علیه‏السلام را در خود ایجاد كنند و آن را افزایش دهند. بدیهى است تا انسان از میهمان خویش خوشش نیاید و نسبت به او محبت نداشته باشد - هر چند هم كه او را بشناسد - نمى‏تواند واقعاً منتظر آمدن او باشد. اگر انسان از میهمانش، بدش بیاید، چگونه مى‏تواند منتظر قدم او باشد و خود را براى پذیرایى از او آماده كند؛ پس تا محبت به امام زمان علیه‏السلام در وجود كسى شكل نگرفته و شعله‏ور نشده باشد، او نمى‏تواند به وظایف منتظران واقعى عمل كند. محبت به امام زمان علیه‏السلام، وظیفه‏اى است كه پیامبراكرم صلى‏الله‏علیه‏وآله نیز به دستور خدا، از ما خواسته است؛ آن جا كه در قرآن كریم مى‏فرماید: «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِى الْقُرْبى».7

3. ایجاد سنخیت با امام زمان

منتظران واقعى، وضعیت روحى، فكرى و عملى خود را به گونه‏اى سامان مى‏دهند كه سنخیت كاملى با امام زمان علیه‏السلام داشته باشند. آیا مى‏توان منتظر قدوم كسى بود؛ ولى با او مشابهت و سنخیت نداشت؟ آیا مى‏توان محبت كسى را داشت، اما با او هیچ سنخیت و مشابهتى نداشت؟ ایجاد سنخیت با امام زمان، از طریق تقویت ایمان، تقوا، فضایل اخلاقى و درجات معنوى حاصل مى‏شود و تنها در این صورت است كه مى‏توان ادعاى محبت به آن حضرت را داشت. در صورتى كه انسان رفتارش مطابق میل امام زمان علیه‏السلام باشد، شعله محبت او در دلش زبانه خواهد كشید و عشق آن حضرت او را به فریاد خواهد آورد و دورى‏اش را بر او سخت و ناگوار خواهد ساخت.

طبیعى است كه هر قدر سنخیت با ولى عصر علیه‏السلام بیشتر باشد، محبت آن حضرت به انسان بیشتر خواهد شد و محبت انسان نیز به آن حضرت افزون‏تر خواهد گشت. بنابراین: منتظر واقعى، باید سعى كند كه تمام وظایف دینى و احكام الهى را انجام دهد.

4. ارتباط با منتظران دیگر

منتظر امام زمان علیه‏السلام، مى‏داند كه برنامه آن حضرت، یك برنامه جهانى است و باید یاوران زیادى داشته باشد تا حركتش پیروز شود. بنابراین، به فكر گسترش یاران و منتظران آن حضرت است و با ارتباط با آنها، به تقویت روحیات ایمانى خود و دیگران خواهد پرداخت تا بر اساس دستور قرآنى «تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى»،8 به كمك موءمنان منتظر، خود را آماده ظهور حضرت نماید.

5. دعا براى تسریع در ظهور امام زمان

منتظر واقعى، هر لحظه انتظار محبوب را مى‏كشد و از خدا مى‏خواهد كه هر چه زودتر او را برساند. بنابراین، دعاى فراوان براى فرج آن حضرت از وظایف همیشگى منتظران مى‏باشد. دعا براى تسریع در فرج امام زمان علیه‏السلام، به وسیله آن حضرت نیز توصیه شده است.

6. یاد فراوان حضرت

یاد كردن از محبوب، عادت دیرینه منتظران عاشقى است كه منتظر محبوب خویش هستند؛ اما نتوانسته‏اند پس از مدت‏ها انتظار، او را ببینند و حال خود را دست كم با یاد و نام او آرام مى‏كنند. به یاد آوردن امام عصر علیه‏السلام و عنایت او به شیعیان با ذكر احادیث، كرامات، مقام و عنایت امام به شیعیان، وظیفه دیگرى است كه منتظران واقعى، احساس مى‏كنند و بدین طریق، همواره نام و یاد آن حضرت را زنده نگه مى‏دارند.

7. دادن صدقه

صدقه براى سلامتى آن عزیز و یا هدیه نمودن ثواب‏هایى به حضرت مهدى علیه‏السلام، موجب قبولى هر چه بیشتر اعمال است.

8. امیدوارى

امید به قیام و انقلاب آن امام منتظر علیه‏السلام و امید دادن به دیگران نیز از دیگر وظایف منتظران است.

9. ایجاد آمادگى دائم رزمى براى ظهور حضرت

در روایت آمده است: «هر یك از شما براى قیام قائم علیه‏السلام، باید آماده گردد؛ هر چند با تهیه یك تیر باشد».9

از این رو شركت در بسیج، یكى از وظایف منتظران است.

10. محزون بودن به علت محروم بودن از زیارت آن حضرت

در دعاى ندبه آمده است: «عزیز على ان ارى الخلق و لاترى و لا اسمع لك حسیسا و لا نجوى؛ بر من گران است كه خلق را ببینم و تو دیده نشوى و سخن آشكار و پنهان تو را نشنوم».

11. اصلاح جامعه

فرج، یعنى نصرت و پیروزى، و مقصود، پیروزى حكومت عدل علوى بر حكومت‏هاى كفر و شرك است.

بنابراین، انتظار فرج، یعنى انتظار تحقق یافتن این آرمان بزرگ و جهانى و منتظر حقیقى، كسى است كه در حقیقت، خواهان تشكیل چنین حكومتى باشد و این خواسته آن گاه جدى و واقعى است كه شخص منتظر، عامل به عدل و گریزان از ستم و تباهى باشد. و گرنه، انتظار فرج، در حد یك ادعا و شعار بى‏محتوا خواهد بود. از این‏رو، در روایات آمده است كه انتظار فرج، خود فرج است؛ زیرا كسى كه حقیقتاً منتظر فرج و ظهور حجت خدا و تأسیس حكومت عدل گستر اوست، زندگى خود را بر پایه عدل و داد استوار مى‏سازد و او انسانى است كه حضور و غیبت امام، در نحوه رفتار و سیر و سلوكش تفاوتى ندارد و قبل از تشكیل حكومت عدل، او چنین حكومتى را در زندگى خود پایدار ساخته است. بنابراین، انتظار فرج حقیقى، ریشه در معرفت به حق، عدل، ایمان و عشق به آن دارد و آثار آن نیز در عمل نمایان مى‏گردد و چنین حقیقت اصیل و عمیقى، با لفظ و شعار به دست نمى‏آید و با بى‏تفاوتى و بى‏اعتنایى نسبت به مقدسات دینى و رسالت‏هاى انسانى، در تعارض و تناقض است.

انتظار فرج، داراى ویژگى‏ها و معانى زیر است:

الف) معرفت امام معصوم و عادل و پیشواى فضیلت.

ب) ایمان به امامت رهبرى الهى و عدالت پیشه.

ج) عشق به عدالت و ارزش‏هاى انسانى.

ه) امید به آینده‏اى روشن و نوید بخش.

ك) تلاش براى برقرارى حكومتى عدل پیشه و عدل گستر.

ح) رعایت موازین و قوانین دینى و اخلاقى.

خ) داشتن روحیه تعهد و مسوءولیت‏پذیرى.

این نوع انتظار فرج است كه برترین اعمال و بهترین عبادت است و چنین منتظرى، مقامى عالى دارد و چنین كسى، هر گاه در زمان غیبت، از دنیا برود، به منزله كسى است كه پس از ظهور حضرت حجت علیه‏السلام، زنده و تحت فرمان او در راه خدا جهاد كرده است.10

چه كنیم تا بتوانیم با امام زمان علیه‏السلام ملاقات كنیم؟

ملاقات با امام زمان علیه‏السلام و دیگر اولیاى الهى، نیاز به سنخیت با آنان دارد و به دست آوردن سنخیت با اولیاى الهى، نیاز به تحقق دو بعد (معرفت و عمل) دارد. اگر كسى خود را به اولیاى الهى شبیه نمود، به لقاى آنان نیز واصل خواهد شد.

نوریان مر نوریان را طالبند

ناریان مر ناریان را جاذبند

ناگفته نماند كه ما مكلف به ارتباط به معناى ملاقات و دیدار امام زمان علیه‏السلام نیستیم. آن چه وظیفه ماست، تشبّه به آن بزرگواران و پیمودن راه آنان است. ما باید در همه حال، سرباز آماده آن حضرت بوده، همواره در خدمت او باشیم. این مسئله را آیه 200 سوره آل عمران چنین بیان مى‏كند: «اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! صبر كنید و یكدیگر را به صبر وادارید و مرابطه نمایید وتقوا و خداترسى را پیشه سازید؛ باشد كه رستگار شوید».

امام باقر علیه‏السلام در تفسیر این آیه مى‏فرماید: «صبر كنید بر اداى فرایض (یعنى در انجام تكالیف الهى، استقامت داشته باشید) و در برابر دشمنان، پایدارى كنید و با امامتان (كه انتظارش را مى‏كشید)، مرابطه نمایید».1

رابطه با امام زمان

رابطه ما با امام زمان، یعنى خود را به رشته ولایت او بستن و بر خدمت و پیروى و یارى او گردن نهادن. این، یكى از اركان ایمان است كه آدمى خود را به امام خویش مربوط سازد و از او جدا نشود. همچنین باید كارهایى انجام داد كه آن حضرت و پیروانش انجام مى‏دهند.

در قرآن درباره حضرت مهدى و اصحاب وى چنین آمده است: «كسانى كه اگر در زمین به آنان توانایى دهیم نماز را به پا داشته و زكات (به مستحق) بخشیده و به معروف، امر نموده و از منكر، نهى كنند».2

امام باقر علیه‏السلام در تفسیر این آیه مى‏فرماید: «این آیه براى آل محمد است؛ یعنى، مهدى علیه‏السلام و اصحاب او».3 اگر ما هم مى‏خواهیم از اصحاب و یاران آن حضرت باشیم، باید به امور مذكور اهتمام ورزیم.

نظرات() 
https://rooseveltalfredo.wordpress.com
دوشنبه 1 خرداد 1396 08:22 ب.ظ
Hi there! I know this is kinda off topic nevertheless I'd figured I'd ask.
Would you be interested in trading links or maybe
guest writing a blog article or vice-versa? My website discusses a lot of the same subjects as yours and I feel we could greatly benefit from
each other. If you happen to be interested feel
free to send me an e-mail. I look forward to hearing from
you! Superb blog by the way!
Rocky
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 09:37 ق.ظ
Way cool! Some very valid points! I appreciate you penning this post and the rest of the website is also really good.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

نظرسنجی

    مطالب سایت در چه سطحی است ؟




آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :