تبلیغات
درد دل با امام زمان - مطالب هفته چهارم مرداد 1388

درد دل با امام زمان

چیست این دلشوره های بیكران ** پشت كاشی های سبز جمكران ** كشتی امید در گل تا به كی ؟** بانگ اللهم عجل تا به كی ؟ ** تا به كی

 

1. تاریخچه مسجد

«شیخ عفیف صالح حسن بن مثله جمكرانى مى‏گوید:

شب سه شنبه، هفدهم ماه مبارك رمضان 393هجرى، در سراى خود خفته بودم كه جماعتى به در سراى من آمدند. نیمى از شب گذشته بود، مرا بیدار كردند و گفتند: «برخیز و امر امام محمد مهدى صاحب الزمان، را اجابت كن كه تو را مى‏خواند».

حسن بن مثله مى‏گوید: «من، برخاستم و آماده شدم». چون به در سرا رسیدم، جماعتى از بزرگان را دیدم، سلام كردم. جواب دادند و خوشامد گفتند و مرا به آن جایگاه - كه اكنون مسجد (جمكران) است - آوردند.

حضرت امام‏علیه السلام مرا به نام خود خواند و فرمود: «برو به حسن بن مسلم بگو: تو، چند سال است كه این زمین را عمارت مى‏كنى و ما خراب مى‏كنیم. پنج سال زراعت كردى و امسال دیگرباره شروع كردى، عمارت مى‏كنى. رخصت نیست كه تو دیگر در این زمین زراعت كنى، باید هر چه از این زمین منفعت برده‏اى، برگردانى تا در این موضع مسجد بنا كنند.»

به حسن بن مسلم بگو: «اینجا، زمین شریفى است و حق تعالى این زمین را از زمین‏هاى دیگر برگزیده و شریف كرده است».

حسن بن مثله مى‏گوید عرض كردم: «سید و مولاى من! مرا در این باره، نشانى لازم است؛ زیرا مردم سخن مرا بدون نشانه و دلیل نمى‏پذیرند».

امام‏علیه السلام فرمود: «تو برو رسالت خود را انجام ده.

ما در اینجا، علامتى مى‏گذاریم كه گواه گفتار تو باشد».

2. كیفیت نماز تحیّت مسجد

«مردم را بگو تا به این موضع رغبت كنند و عزیز بدارند و چهار ركعت نماز در این جا بگذارند: دو ركعت تحیت مسجد، در هر ركعتى، یك بار سوره حمد و هفت بار سوره قل هو الله احد [خوانند ]و تسبیح ركوع و سجود را هفت بار بگویند».

ادامه مطلب

نظرات() 

«مرحوم حاج میرزا محمدتقی موسوی اصفهانی»، در كتاب شریف «مكیال المكارم» كه در آن براساس احادیث گوناگون وظایف منتظران را برشمرده است، موردی دارد كه واقعاً تكان دهنده است. ایشان می نویسد ازجمله وظایف منتظران، توبه واقعی و بازگرداندن حقوق مردم به آنان است. یعنی حتی آن توبه ای كه بدون پس دادن حقوق ضایع شده مردم به آنها باشد، مورد پذیرش نیست و نمی تواند ما را در زمره منتظران قرار دهد. درهای رحمت الهی، هیچگاه به روی كسانی كه از روی غفلت، به راه ناصواب رفته اند بسته نیست. كسانی كه می خواهند برگردند، می توانند با اداكردن حقوق مردم و باتوبه واقعی، خود را در صف منتظران حقیقی آقا امام زمان(عج) قرار دهند. من خود را مكلف می دانم كه صدای حضرتش را به همگان برسانم كه ای مردم بیایید و در صف منتظران من قرار گیرید، بیایید و با احقاق حقوق ضایع شده دیگران، با تأسی به پرهیزگاری و ورع، با دوری از گناهان، با صرف مال در راه هایی كه سود آن به مسلمانان برسد، باكوشش در ادای حقوق برادران دینی، با قرائت قرآن و نماز، با شاد كردن دل شیعیان، با خدمت به مردم مرا یاری كنید تا من از شما راضی شوم.


 

ادامه مطلب

نظرات() 

شنبه 24 مرداد 1388

وظیفه منتظران

نویسنده: گوهر بی بی آروین   

خوب است بدانیم كه امام زمان علیه‏السلام، شدیداً به شیعیان خود عشق مى‏ورزد؛ بلكه علاقه آن حضرت به شیعیان و دوستانش، خیلى بیشتر از علاقه‏اى است كه ما نسبت به آن حضرت داریم. وى همواره براى شیعیان خود دعا مى‏كند. از آن حضرت، چنین نقل شده است: «ما هرگز در رعایت احوال شما كوتاهى نمى‏كنیم و شما را از یاد نمى‏بریم».4

آن چه بر ما بایسته است، جلب رضایت آن بزرگوار است. پیوستگى با او، یعنى مطیع او بودن. آن چه در روایات زیاد سفارش شده، انتظار فرج است. ما باید ارتباط معنوى خود را با امام زمان علیه‏السلام، با عمل به دستورات آن حضرت و انتظار فرج، به معناى واقعى ثابت و مستدام نگه داریم. از این‏رو، بسیار به جاست كه خصوصیات منتظر واقعى حضرت مهدى علیه‏السلام را بدانیم و سپس آن را در خود عملى كنیم.

رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏وآله فرمود: «برترین عبادات، انتظار ظهور و فرج است».5

وظیفه منتظر امام زمان علیه‏السلام، این است كه مانند یك منتظر واقعى زندگى كند. وقتى انسان حقیقتا منتظر كسى باشد، تمام رفتار و اعمالش، نشان از منتظر بودن او دارد. به عنوان مثال، اگر منتظر میهمان باشد، حتما خانه را تمیز و مرتب و وسایل پذیرایى را آماده مى‏كند و با لباس مرتب و چهره‏اى شاداب، در انتظار مى‏ماند. چنین كسى، مى‏تواند ادعا كند كه منتظر میهمان است؛ اما كسى كه نه خانه را مرتب كرده، نه وسایل پذیرایى را آماده كرده، نه لباس مرتب و تمیزى پوشیده و نه اصلاً به فكر میهمان است، اگر ادعا كند كه در انتظار میهمان بوده، همه بر گزافه‏گویى او خواهند خندید!

لاف عشق و گله از یار، زهى لاف خلاف

عشق بازان، چنین مستحق هجرانند

بنابراین، انتظار قبل از آن كه از ادعاى انسان فهمیده شود، از رفتار و كردار او فهمیده مى‏شود. نمى‏توان هر كسى را كه ادعاى دوستى و ولایت امام زمان را دارد، در شمار دوستان و منتظران او قلمداد نمود! آرى، «مشك آن است كه خود ببوید؛ نه آن كه عطار بگوید».

روشن است كه منتظر واقعى امام زمان علیه‏السلام، باید رفتارش به گونه‏اى باشد كه هر لحظه منتظر ظهور امام زمان علیه‏السلام باشد؛ یعنى در هر لحظه كه این خبر را به او بدهند، خوشحال شود و آماده یارى آن حضرت باشد و با مال و جان خویش، جهاد كند و خود را در راه آن حضرت، فدا نماید. منتظر واقعى، اهل گناه و دل‏بستگى به دنیا نیست؛ زیرا چنین كسى نمى‏تواند از وابستگى‏ها، دل‏بستگى‏ها و آلودگى‏ها دست بردارد و آماده خدمت در جهت اهداف مقدس امام زمان علیه‏السلام باشد.

با توجه به نكات ذكر شده، مى‏توان بعضى از وظایف منتظران امام زمانعلیه‏السلام را چنین ذكر كرد:

1. معرفت

اولین شرط انتظار، معرفت است؛ تا انسان میهمان خود را نشناسد و از خصوصیات خوب او مطلع نباشد، منتظر او نخواهد شد. تنها هنگامى انسان در انتظار كسى مى‏نشیند كه او را خوب بشناسد؛ اما اگر انسان كسى را نشناسد و بداند كه آن شخص خواهد آمد، برایش اهمیتى نخواهد داشت و منتظر او نخواهد ماند. در مورد انتظار امام زمان علیه‏السلام هم چنین است. كسانى كه آن حضرت را نمى‏شناسند (مانند كفار و یا اهل ادیان دیگر)، هرگز انتظار او را نمى‏كشند؛ اما كسانى كه او را مى‏شناسند و ارزش و مقام او را مى‏دانند، منتظر او مى‏مانند.

كسانى كه امام زمان را نمى‏شناسند - اگر چه به ظاهر مسلمان باشند - چنانچه در این حال بمیرند، در حال جاهلیت از دنیا رفته‏اند؛ چنان‏كه پیامبر اكرم صلى‏الله‏علیه‏وآله فرمود: «هر كس بمیرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است».6

بنابراین، اولین شرط انتظار، ایجاد معرفت در مورد امام زمان علیه‏السلام است و طبیعى است كه هر مقدار معرفت انسان نسبت به آن حضرت بیشتر باشد، ارزش او را بیشتر درك كرده، به عظمت او بیش از پیش، پى خواهد برد و بیشتر تشنه وجود آن حضرت خواهد شد؛ در حالى كه افراد جاهل و ناآگاه به ارزش آن حضرت، هرگز احساس تشنگى و عطش نسبت به وجود مقدس وى، نخواهند داشت و بدین جهت، از زمره منتظران بیرون هستند!.

وصل خورشید، به شب پره اعمى نرسد

ادامه مطلب

نظرات() 

جمعه 23 مرداد 1388

منابع و ماخذ استفاده شده :

نویسنده: گوهر بی بی آروین   

صاحب آواتار ها

منابع و ماخذ استفاده شده :

1-    گوهر های ناب در کلام امام زمان  - نوشته محمد رحمتی شهرضا؛ حسین احمدی قمی

2-   زندگانی و معجزات چهارده معصوم نوشته ؛ سید محمد مهدی موسوی تنکابنی

3-   آفتاب در غربت   - نوشته سید محمد بنی هاشمی

4-    زندگانی امام مهدی (عج) نوشته عباس قدیانی

5-   پیام امام زمان نوشته سید جمال الدین حجازی

6-   نرم افزار  زندگانی امام زمان

نظرات() 

پنجشنبه 22 مرداد 1388

مالک پاره های جگر زمین

نویسنده: گوهر بی بی آروین   

مالک پاره‌های جگر زمین

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

یَعطِفُ الهَوی عَلَی الهُدی، إذا عَطَفُوا الهُدی عَلَی الهَوی، و یَعطِفُ الرَّأی عَلَی القُرآنِ، إذا ‏عَطَفُوا القرآنَ علی الرَّأی، حتَّی تَقُومَ الحَربُ بِکم عَلی ساقٍ، بادِیاً نَواجِذُها، مَملُوءَةً ‏أَخْلافُها، حُلْواً رَضاعُها، عَلْقَماً عاقِبَتُها.(1)‏

او هوای نفس را به هدایت و رهنمود الهی بر می‏گرداند؛ آن هنگام که مردم هدایت الهی ‏را به خواسته‏های نفسانی بر گردانده‏اند. و آنگاه که مردم قرآن را تفسیر به رأی کنند او ‏آرأ و نظریات را به قرآن گرایش دهد.‏

 

ادامه مطلب

نظرات() 

 

 اللهم عجل لولیک الفرج

ادامه مطلب

نظرات() 

پنجشنبه 22 مرداد 1388

چهل اصل شادی بخش

نویسنده: گوهر بی بی آروین   

-شادی خود را به هیچ چیز و هیچ کس وابسته نکن تا همیشه از آن برخوردار باشی.

2-انتظار نداشته باش همیشه آنچه در اطرافت اتفاق میافتد مطابق میل و خواسته ات باشد.

3-هنگام عصبانیت هیچ تصمیمی نگیر.

4-از سختی ها و مشکلات زندگی استقبال کن و با غلبه بر آنها به خود پاداش بده.

5-اجازه نده اتفاقات ناخوشایند روحیه ات را خراب کند.

۶-با بحث های بی نتیجه انرژی خود را هدر نده.

                 

ادامه مطلب

نظرات() 

پنجشنبه 22 مرداد 1388

چکه های خاطره

نویسنده: گوهر بی بی آروین   

                        امام زمان علیه السلام

 

از کوچه های حادثه به آرامی می گذرم ، با دستهایم چشمانم را محو می کنم تا ببینم آن کوچه بن بست تنهایی عشق را...

دلم عجیب هوای دیدنت را کرده است ، دستانم را کمی کنار می زنم و از لا‌ به لا‌ی انگشتان لرزانم نیم نگاهی به گذشته ناتمامم می اندازم ، چیز زیادی نیست و از من نیز چیزی نمانده است جز آیینه زلا‌لی که از آن گله دارم که چرا حقیقت زندگی را از من پنهان کرد... !؟ و تو ای سنگ صبور لحظه لحظه های عمر کوتاه من ، چقدر

بی کس و تنها ماندی ! جواب صفحه های سفیدت را چه دهم که من نیز بی وفایی را از زمانه آموختم.

می دانم دلت آنقدر بزرگ و دریایی است که مرهم زخم های بی کس ام باقی بمانی و یک امشب دیگر را با من تا سحرگاهان همنوا شوی.

به سراغت نیامدم چون روح باران زده شیدای روزهای آشنایی گرفتار تگرگی بی پایان شد و اینگونه سیلا‌ب عشق در مسیر طغیان آمال و آرزوهایم تبدیل به سرابی شد.

نبودی تا ببینی که چگونه غزل در تاب یاسمن تب کرد و تا صبح نالید ، نبودی تا ببینی که آسمان چه بی قرار و معصومانه اشک می ریخت و تن سرد مرا نوازش می کرد ، نبودی تا ببینی که چگونه چشمانم در انتظارت ماند و نیامدی...

تو خود گفتی که دنیا فدای تو و چشمانت ، تو خود گفتی آبیِِِ آرامشِ دریا فدای نگاهت ، تو خود گفتی سرخی آتشین شقایق ها فدای قلب کوچکت...

حالا‌ از آن حرفهای رنگین اثری نیست و تمام آبی ها و قرمزها برایم رنگ باخته اند ، از تو نیز به خاطر دو رنگ بودنت شکوه ای ندارم ، چون دیگر دنیا برای من بی رنگ است!

و اما باز هم تو ای حریم پاک و بی آ لا‌یشم! می خواهم ترکت کنم و هیچ گاه به سوی صفحه های قلم خورده ای که خود بر رویت حک کردم ، باز نگردم . شاید اینگونه مجبور نباشی دستهای سفیدت را به زیر چکه های دلتنگی ام بگیری و له شوی و گیسوانم را بر تن لطیفت احساس کنی.

لحظه ، لحظه ای است جادوئی... ! در کنج خلوت این اتاق دستهای دختری ، آرام صندوقچه ای را مهر می کند و زمزمه ای در زیر لب دارد . نوایش ضعیف نیست اما هیچ کس نمی تواند بفهمد او چه می گفت و دیگر نمی گوید...

امام زمان

نظرات() 

:: كفر، ایمان

 

:: وظیفه شناسى

 

:: الگوهاى نیكو

 

:: سخت، اما گوارا

 

:: اخلاق، كلید بهشت

 

:: اخلاق نیكان

ادامه مطلب

نظرات() 

     

گفتارهای کوتاهی از آیت الله العظمی بهجت (ره)

لازم نیست که انسان در پی این باشد که به خدمت حضرت ولی عصر (عج) تشرّف حاصل کند؛ بلکه شاید خواندن دو رکعت نماز، سپس توسّل به ائمه (علیهم السلام) بهتر از تشرّف باشد.

 

*

ما در دریای زندگی در معرض غرق شدن هستیم؛ دستگیری ولیّ خدا لازم است تا سالم به مقصد برسیم. باید به ولیّ عصر (عج) استغاثه کنیم که مسیر را روشن سازد و ما را تا مقصد، همراه خود ببرد.

 

*

دعای تعجیل فَرج، دوای دردهای ما است.

 

*

در زمان غیبت هم عنایات و الطاف امام زمان (عج) نسبت به محبّان و شیعیانش زیاد دیده شده؛ باب لقا و حضور بالکلیّه مسدود نیست؛ بلکه اصل رؤیت جسمانی را هم نمی شود انکار کرد!

 

*

با وجود اعتقاد داشتن به رئیسی که عینُ الله الناظره است، آیا می توانیم از نظر الهی فرار کنیم و یا خود را پنهان کنیم؛ و هر کاری را که خواستیم، انجام دهیم؟! چه پاسخی خواهیم داد؟!

 

*

 

هر چند حضرت حجت (عج) از ما غایب و ما از فیض حضور آن حضرت محرومیم؛ ولی اعمال مطابق یا مخالف دفتر و راه و رسم آن حضرت را می‌دانیم؛ و این که آیا آن بزرگوار با اعمال و رفتار خود خشنود، و سلامی - هر چند ضعیف - خدمتش می‌فرستیم؛ و یا آن حضرت را با اعمال ناپسند، ناراضی و ناراحت می کنیم!

 

*

علایمی حتمیّه و غیر حتمیّه برای ظهور آن حضرت ذکر کرده اند. ولی اگر خبر دهند فردا ظهور می کند، هیچ استبعاد ندارد! لازمۀ این مطلب آن است که در بعضی علایم، بَداء صورت می گیرد و بعضی دیگر از علایم حتمی هم، مقارن با ظهور آن حضرت اتفاق می افتد.

 

*

انتظار ظهور و فرج امام زمان (عج)، با اذیّت دوستان آن حضرت، سازگار نیست!

 

*

چه قدر حضرت [امام زمان (علیه السلام)] مهربان است به کسانی که اسمش را می برند و صدایش می زنند و از او استغاثه می کنند؛ از پدر و مادر هم به آنها مهربان تر است!

 

*

خداوند کام همۀ شیعیان را با فَرج حضرت غائب (عج) شیرین کند! شیرینیها، تفکّهاتِ زائد بر ضرورت است؛ ولی شیرینی ظهور آن حضرت، از اَشدّ ضرورات است.

 

*

مهمتر از دعا برای تعجیل فرج حضرت مهدی (عج)، دعا برای بقای ایمان و ثبات قدم در عقیده و عدم انکار حضرت تا ظهور او می باشد.

 

*

افسوس که همه برای برآورده شدن حاجت شخصی خود به مسجد جمکران می روند، و نمی دانند که خود آن حضرت چه التماس دعایی از آنها دارد که برای تعجیل فَرَج او دعا کنند!

 

*

امام (عج) در هر کجا باشد، آن جا خضراء است. قلب مؤن جزیرۀ خضراء است؛ هر جا باشد، حضرت در آن جا پا می گذارد.

 

*

قلبها از ایمان و نور معرفت خشکیده است. قلب آباد به ایمان و یاد خدا پیدا کنید، تا برای شما امضا کنیم که امام زمان (عج) آن جا هست!

 

*

اشخاصی را می خواهند که تنها برای آن حضرت باشند. کسانی منتظر فرج هستند که برای خدا و در راه خدا منتظر آن حضرت باشند، نه برای برآوردن حاجات شخصی خود!

 

*

به طور یقین دعا در امر تعجیل فرج آن حضرت، مؤثّر است، اما نه لقلقه.

 

*

آری، تشنگان را جرعۀ وصال و شیفتگان جمال را آب حیات و معرفت می دهند. آیا ما تشنۀ معرفت و طالب دیدار هستیم و آن حضرت آب حیات نمی دهد، با آن که کارش دادرسی به همه است و به مضطرّین عالم رسیدگی می کند؟!

 

*

ائمه (علیهم السلام) فرموده اند: شما خود را اصلاح کنید، ما خودمان به سراغ شما می آییم و لازم نیست شما به دنبال ما باشید!

 

*

تا رابطۀ ما با ولیّ امر: امام زمان (عج) قوی نشود، کار ما درست نخواهد شد. و قوّت رابطۀ ما با ولیّ امر (عج) هم در اصلاح نفس است.

 

*

چه قدر بگوییم که حضرت صاحب (عج) در دل هر شیعه ای یک مسجد دارد!

 

*

هر کس که برای حاجتی به مکان مقدّسی مانند مسجد جمکران می رود، باید که اعظم حاجت نزد آن واسطۀ فیض، یعنی فرجِ خود آن حضرت را از خدا بخواهد.

 

*

خدا می داند در دفتر امام زمان (عج) جزو چه کسانی هستیم! کسی که اعمال بندگان در هر هفته دو روز (روز دوشنبه و پنجشنبه) به او عرضه می شود. همین قدر می دانیم که آن طوری که باید باشیم، نیستیم!

 

*

آیا می شود رئیس و مولای ما حضرت ولیّ عصر (عج) محزون باشد، و ما خوشحال باشیم؟! او در اثر ابتلای دوستان، گریان باشد و ما خندان و خوشحال باشیم و در عین حال، خود را تابع آن حضرت بدانیم؟!

 

*

اگر اهل ایمان، پناهگاه حقیقی خود را بشناسند و به آن پناه ببرند، آیا امکان دارد که از آن ناحیه، مورد عنایت واقع نشوند؟!

 

*

با این که به ما نه وحی می شود نه الهام، به آن واسطه ای که به او وحی و الهام می شود توجه نمی کنیم؛ در حالی که در تمام گرفتاری ها - اعمّ از معنوی و صوری، دنیوی و اُخروی - می توان به آن واسطۀ فیض؛ حضرت حجّت (علیه السلام)، رجوع کرد.

 

*

حضرت غائب (عج) دارای بالاترین علوم است؛ و اسم اعظم بیش از همه در نزد خود آن حضرت است. با این همه، به هر کس که در خواب یا بیداری به حضورش مشرّف شده، فرموده است: برای من دعا کنید!

 

*

راه خلاص از گرفتاری ها، منحصر است به دعا کردن در خلوات برای فرج ولیّ عصر (عج)؛ نه دعای همیشگی و لقلقۀ زبان... بلکه دعای با خلوص و صدق نیّت و همراه با توبه.

            

نظرات() 

پنجشنبه 22 مرداد 1388

حِرز امام زمان(عج

نویسنده: گوهر بی بی آروین   

 

به نام خداوند بخشندة مهربان

ای مالک همة جانداران و مسلّط بر حیاتِ آنان و ای درهم شکنندة تشکّل‌های ضدّ خدا! و ای گشایندة درها و ای آماده سازندة سبب‌ها! تو را به حقّ خدایی که جز او خدایی نیست و به حقّ محمّد، رسول خدا که درود خدا بر او و بر خاندانش باد، قسم می‌دهم، برایِ ما و در جهت حراست و حافظت از ما، نوعی سبب سازی کنی که بدون کمک تو، رسیدن به آن هدف امکان نداشته باشد

      

نظرات() 

پنجشنبه 22 مرداد 1388

ولادت حضرت مهدی عج

نویسنده: گوهر بی بی آروین   طبقه بندی: ولادت حضرت مهدی، 

ولادت حضرت مهدی عج در روز جمعه

غیاث بن اسد می‌گوید:
حضرت مهدی علیه السلام روز جمعه متولد شد. نام مادرش ریحانه است و نرجس، صقیل و سوسن نیز نامیده شده.
علت نام گذاری آن حضرت به صقیل این است که پس از آنکه به حضرت مهدی علیه‌السلام حامله شد، بسیار نورانی (صقیل ) گردید.

دوازدهـمـیـن پـیـشـوای شـیـعـیـان و آخـریـن جـانـشـیـن رسـول خـدا(ص) در سـپـیده دم نیمه شعبان ، سال 255 هجری قمری در (سامرّا) دیده به جهان گشود.

نـام مـبـاركـش نـام پـیـامـبـر (ص) و كـنـیـه اش كـنـیـه آن حـضـرت اسـت. روایـات زیـادی از رسـول اكرم (ص) و پیشوایان معصوم بر این مطلب تصریح دارد كه به عنوان نمونه به یك روایت از رسول اكرم (ص) اشاره می كنیم.

(اَلْمَهْدِیُّ مِنْ وُلْدی اِسْمُهُ اِسْمی وَ كُنْیَتُهُ كُنْیَتی).

مهدی از فرزندان من است. نام او نام من و كنیه اش كنیه من است.

سیره امامان معصوم (ع) بر ذكر نكردن نام آن حضرت بود و در مقام یاد یا معرفی او به اشاره و ذكـر القـاب ایـشـان بـسـنـده مـی كـردند. و نیز به شیعیان سفارش می كردند از بردن نام آن بزرگوار خودداری ورزند. ابو هاشم جعفری می گوید از امام هادی شنیدم كه فرمود:

جانشین پس از من فرزندم حسن می باشد، لیكن چگونه است وضع شما در مورد جانشین پس از او؟ عـرض كـردم : از چـه نـظـر، جـان مـن فـدای تـو بـاد؟ فرمود: از این نظر كه او را نمی بینید و بـازگـو كـردن نـام او بـرای شـمـا روا نـخـواهد بود. عرض كردم : پس چگونه از او یاد كنیم ؟ فرمود: بگویید حجت خدا از آل محمّد..

در پـیـش گرفتن این سیاست ـ در ظاهر ـ به منظور حفظ و حراست حضرت مهدی از خطر دستیابی دشمنان اهل بیت به وی بود. سخن (عثمان بن سعید) نخستین نایب خاص حضرت مهدی (ع) تاءیید كننده این مطلب است. وی در پاسخ كسی كه از نام مبارك حضرت حجت پرسیده بود، گفت :

از جستجو در این زمینه بپرهیز، زیرا نزد این گروه (دستگاه خلافت عباسی) چنین مطرح شده كه نسل امام (حسن عسكری) منقطع شده است..

پنهان داشتن نام امام زمان (ع) و ناآگاهی دولتمردان عباسی از نام آن حضرت موجب شد كه آنان دچـار سـرگـردانـی شـونـد و پـس ‍ از شهادت امام عسكری (ع) بگویند: از آن حضرت فرزندی بـاقی نمانده است. از این رو، اموال امام را تقسیم و برادرش را به عنوان وارث او قلمداد كردند و همین مساءله نقش مهمی در مصون ماندن حضرت مهدی (عج) از تعقیب و تعرض جاسوسان حكومتی داشت.

نظرات() 

پنجشنبه 22 مرداد 1388

دلیل تولد امام زمان

نویسنده: گوهر بی بی آروین   

به چه دلیل امام زمان (علیه السلام) متولد شده اند؟

عقیده به مهدویت و منجى جهانى در اسلام امرى مسلم است و در دیگر ادیان هم وجود دارد؛ اما به چه دلیل حضرت مهدى (علیه السلام) متولد شده اند، نه این كه در آخرالزمان به دنیا خواهند آمد؟
دلیل عقلى و نقلمى قطعى داریم بر این كه حضرت مهدى (علیه السلام) قبل از شهادت پدر بزرگوارشان امام حسن عسكرى (علیه السلام)، متولد شده اند:


1 ـ دلیل عقلى:
با توجه به سه مطلب ذیل عقل هر انسان منصفى حكم مى كند به این كه امام زمان (علیه السلام) متولد شده و هم اكنون زنده هستند:

الف)
در علم كلام به اثبات رسیده كه  هیچ گاه زمین نمى تواند از حجت الهى، خالى باشد.  در روایات هم به این مطلب تصریح شده است، در روایت است که:  
لو بقیت الارض بغیر امام لساخت 
اصول كافى، ج 1، ص 179.

اگر زمین بدون امام باشد، فرو مى رود و نابود مى شود.

ب)
در علم كلام ثابت شده است  كه امامان معصوم بعد از پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم) دوازده نفر بیش تر نیستند و همگى از خاندان پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم) مى باشند.  روایات هم در این مورد فراوان است.
ج)
  یازدهمین امام معصوم ـ حضرت امام حسن عسكرى (علیه السلام) ـ در سال 260 هجرى قمرى در شهر سامرا به شهادت رسیدند،  این از مسلمات تاریخ است.
نتیجه ى این سه مقدمه این است كه حضرت مهدى (علیه السلام)، قبل از شهادت امام حسن عسكرى (علیه السلام) تولد یافته و به مقام رفیع امامت رسیده اند، و گرنه زمین از حجت و امام خالى خواهند ماند.

2 ـ دلیل نقلى:
الف)
روایات: در روایات آمده است كه حضرت مهدى (علیه السلام)، نهمین فرزند امام حسین (علیه السلام) است، ششمین فرزند امام جعفر صادق (علیه السلام) است، پنجمین فرزند امام موسى بن جعفر (علیه السلام) است، چهارمین فرزند امام رضا (علیه السلام) است، سومین فرزند امام محمد تقى (علیه السلام) است، و فرزند امام حسن عسكرى (علیه السلام)است. مجموع این روایات بیش از 780 مورد است. از مجموع این روایات استفاده مى شود كه حضرت مهدى (علیه السلام) متولد شده اند، زیرا حضرت امام حسن عسكرى (علیه السلام) در سال 260 هجرى قمرى به شهادت رسیدند.
ب)
نقل تاریخى: مورخان شیعه و سنى جریان تولد حضرت مهدى (علیه السلام) و زمان و مكان آن را ضبط كرده اند. مروج الذهب، ج 4، ص 199 ـ ینابیع المودة، ج 3، ص 114.
ج)
ملاقات حضرت: از زمان تولد حضرت مهدى (علیه السلام) تا این زمان، افراد زیادى حضرت را ملاقات كرده اند، مانند: حكیمه خاتون ـ عمه ى امام حسن عسكرى (علیه السلام)ـ كه شب تولد حضرت در خانه ى امام حسن عسكرى (علیه السلام) بودند و جریان تولد را شاهد بودند. ینابیع المودة، ج 3، ص 114. غیبت شیخ طوسى، ص 141.
ابو نصر خادم، حضرت مهدى (علیه السلام) را در گهواره ملاقات نموده است. كشف الغمه، ج 2، ص 499 و اثبات الهداة، ج 7، ص 344. سعدبن عبدالله قمى در زمان حیات امام حسن عسكرى (علیه السلام) با جمعى براى زیارت امام حسن (علیه السلام)به سامرا رفتند، در طرف راست امام كودكى را مشاهده نمودند كه مانند ماه درخشان بود. پرسیدند: این كیست؟ فرمود:  مهدى قائم آل محمد (صلى الله علیه وآله وسلم)است.  الزام الناصب، ج 1، ص 342.
در زمان غیبت هم افراد زیادى حضرت را ملاقات كرده اند، كه در خصوص ملاقات با حضرت كتاب هایى نوشته شده است.بنابراین حضرت متولد شده اند و گرنه ملاقات با ایشان معنا نخواهد داشت.

نظرات() 

پنجشنبه 22 مرداد 1388

حضرت مهدی

نویسنده: گوهر بی بی آروین   

امام زمان

 

 

 

 

 

 

هدیه  :

 

به پیشگاه مولی صاحب الزمان ؛قطب عالم امکان ؛امام عالمیان ؛ ناموس دهر ؛ مدار عصر ؛ولی امر ؛حضرت بقیه الله ،حجه ابن الحسن العسگری صلواه الله و سلامه علیه .

به مناسبت یکهزار و صدو شصت و چهارمین سالگرد خجسته میلاد مسعودش .

در آرزوی به پایان رسیدن دوران غمبار غیبتش .

و به انتظار روز ظهور مقدسش .

 

 

حضرت مهدی (عج)

نام شریف : (م ح م د )

پدر گرامی  :  امام حسن عسگری (ع)

مادر مکرمه : نرجس (س)

القاب معروف : مهدی ؛ صاحب الزمان ؛ امام عصر ؛ بقیه الله ؛حجت ؛ قائم و....

زمان و محل تولد : روز 15 شعبان سال 255 یا 256 هجری قمری در سامرا

دوران زندگی :

1-      دوران کودکی حدود پنج سال تحت سرپرستی پدر مخفی زندگی نمود تا از گزند دشمنان محفوظ بماند و هنگامی که در سال 260 امام حسن عسگری (ع) شهید شد مقام امامت به او محول گردید .

2-      غیبت صغری از سال 260 هجری قمری شروع و در سال 329 که حدود 70 سال می شود به پایان رسید .غیبت کبری از سال 329 هجری قمری شروع شد و تا زمانی که خداوند اراده نماید آن حضرت ظهور خواهد کرد و غیبت آن حضرت تا آن زمان ادامه خواهد یافت.

3-      دوران پر نور ظهور آن حضرت و حکومت جهانی او .

نظرات() 

پنجشنبه 22 مرداد 1388

غربت و اقسام آن

نویسنده: گوهر بی بی آروین   طبقه بندی: غربت و اقسام آن، 

  

غربت و اقسام آن  

یكی از جهات غربت امام(ع)، از ناحیة شیعیان و دوستان را می‌توان عدم شناخت راستین شیعیان از حقیقت باطنی و ولایت الهی ایشان دانست. متأسفانه باید اعتراف نمود شناخت شیعیان از آن حضرت، غالباً در حدّ یك شناخت تاریخی و شناسنامه‌ای و آن هم به صورت ناقصِ آن می باشد .




دلایل غیبت امام زمان(ع) دو وجه دارد: وجه اول غیبت، غیبت جسمانی و یا عنوانی حضرت، و وجه دوم غیبت، غربت امام زمان (ع) است.
یك معنای غیبت این است كه حضرت حق، سیزده معصوم را در اختیار عوام و خواص قرار داد، امّا معصوم چهاردهم را از چشم عموم پنهان نمود و امكان دیدار را تنها در اختیار كسانی قرار داد كه توفیق رفع حجاب از دیدگان باطن خود را به دست آورند. لذا معنای نخست غیبت، حجابی است كه روی چشم‌هایی كشیده می‌شود كه لیاقت دیدن خوبی‌ها را ندارند:
گفتم كه روی خوبت از من چرا نهان است
گفتا تو خود حجابی ورنه رخم عیان است
گفتم فراق تا كی؟ گفتا كه تا تو هستی
گفتم كه نفس همین است، گفتا جواب همان است

اما غیبت متأسفانه وجه دیگری هم دارد و آن غربت امام عصر(ع) است. غربت در لغت به معنای دوری و بُعد مسافت و در عرف، به معنای ناخشنودی، و نارضایتی و عدم قرابت است.

·    اقسام غربت

گاهی اوقات، غربت در مكان رخ می‌دهد؛ یعنی مكان، مورد پسندِ امام(ع) نیست و آقا بقیّة‌الله(ع) در آن مكان، غریب هستند. همچنانكه خودِ آن حضرت، در فرازی از توقیع مباركشان به شیخ مفید(ره) به غربت مكانی خود چنین اشاره فرموده‌اند:

اگرچه هم اكنون در مكانی دور از جایگاه ستمگران سكنا گزیده‌ام؛ كه خداوند صلاح ما و شیعیان مؤمن ما را تا وقتی كه حكومت دنیا به دست تبهكاران است، در دوری گزیدن به ما نمایانده است.1

ادامه مطلب

نظرات() 

نظرسنجی

    مطالب سایت در چه سطحی است ؟




آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :